پیش بینی قیمت دلار پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورا/ دلاربازان خانه نشین شدند


پیش بینی قیمت دلار در 10 روز آینده

اقتصاد 24- میناسادات حسینی: قیمت دلار در تابلوی صرافی میدان فردوسی روز دوشنبه 11 مرداد 50 تومان افزایش را به ثبت رساند، در حالی که در لحظه تنظیم این خبر قیمت دلار در بازار شبانه 48 هزار و 450 تومان بود.

مشاهدات اقتصادی از بازار حکایت از کمبود تقاضا دارد و در نتیجه یکی از عوامل ایجاد رکود در بازار دلار و ارز کاهش چشمگیر تقاضا است.

نوسان دلار قابل توجه نیست

اگرچه بازار دلار و ارز در آستانه تعطیلی تاسوعا و عاشورا قرار دارد، اما برخلاف سال های گذشته افزایش تقاضا در بازار مشاهده نمی شود و همین موضوع باعث شده تا قیمت دلار بدون تغییر بماند یا نوسانات محدودی داشته باشد.

اما روند قیمت دلار در 10 روز آینده به چه سمتی خواهد رفت و آیا در نیمه دوم امسال شاهد شوک قیمتی مانند سال گذشته خواهیم بود؟

برترین بازارساز در بازار دلار

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی در این خصوص به اقتصاد 24 گفت: اگر قیمت دلار در سال 1396 یا 1392 را مبنا قرار دهیم، زمانی که قیمت دلار سه برابر می شود و سپس به تعادل می رسد، قیمت واقعی دلار طبق محاسبات باید حدود 30 هزار تومان باشد.

احسان سلطانی

وی با بیان اینکه قیمت فعلی دلار در کانال 48 هزار تومان در نتیجه دخالت دولت و خوسلتی برای کسب درآمد است، ادامه داد: عامل اصلی تعیین کننده قیمت دلار در کشور ما تصمیم دولت و دولت است. بحث دلار موضوع ساده ای نیست که 4 تاجر میدان فردوسی قیمت را به بازار عرضه کنند.

آیا معامله گران قیمت دلار را تعیین می کنند یا بازارسازان؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این عوامل در قیمت دلار بی تاثیر نیست، گفت: عامل اصلی قیمت دلار این است که سطح بالای سیاست ایران تعیین کننده آن است. نمی توانیم بگوییم 4 دلال در بازار نشسته اند و قیمت دلار را تعیین می کنند، زیرا تامین کننده اصلی دلار دولت و برخی شرکت های حاکمیتی یا به اصطلاح خوصلتی هستند.

سلطانی افزود: رویترز صادرات نفت ایران را 2 میلیون بشکه در روز اعلام کرد که بیش از یک میلیون بشکه آن به چین صادر می شود. بنابراین درآمدهای ارزی ما افزایش یافته است. بنابراین در بازار دلار اتفاق خاصی نمی افتد.

قیمت دلار تمایلی به افزایش ندارد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت دلار را بالا می برند و به عبارتی یک سال می گیرند، به اقتصاد 24 گفت: یعنی وقتی دلار را بالا می برند یکی دو سال نفس می کشند و دوباره آن را بالا می برند.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت دلار در راه است؟ / پیش بینی قیمت دلار در شب محرم


سلطانی اضافه کرد: امسال به دلیل مسائل مختلف ممکن است در بازار دلار دچار شوک قیمتی نشویم; ممکن است با نوسان جزئی و یا در نهایت افزایش یا کاهش 5 هزار تومانی مواجه شویم که این به معنای شوک قیمتی نیست.

دلار در خانه های مردم نگهداری می شود

این کارشناس اقتصادی می گوید: بیشتر دلارهایی که مردم پارسال خریدند در حال پس انداز است و هرکس پولی داشته باشد دلار و سکه می خرد. بنابراین تقاضای سفته بازی و مصرف کننده برای دلار به شدت کاهش یافته و همین عامل باعث رکود در بازار شده است.

سلطانی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است، ادامه داد: اگر خریدی انجام می شود ناشی از عوامل دولتی و خصوصی است.

بعید به نظر می رسد که دلار در سال جاری شگفتی ایجاد کند

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با شوکی که سال گذشته به قیمت دلار دادند، بعید می دانم بخواهند شوک دیگری وارد کنند.

سلطانی ادامه داد: این زمانی بود که شاهد تکانه هایی به قیمت دلار در سال های 1397، 1398 و 1401 بودیم که مهم این است که فاصله زمانی این تکانه ها کاهش یافته است.