تفاوت نرخ ارز مسافرتی و آزاد به ۴.۵ میلیون رسید


اختلاف نرخ مسافرتی و ارز آزاد به 4.5 میلیون رسید

اقتصاد 24-هزینه ارز برای سفر بسته به نوع سفر و سایر شرایط حداقل 300 و در نهایت 500 یورو می باشد. با تصمیم بانک مرکزی، شیوه دریافت ارز مسافرتی از اسفندماه سال گذشته دستخوش تغییراتی شد و برای رفع تقاضای کاذب، مسافران به اصطلاح یورو یا دلار مسافرتی دریافت می کنند.

هزینه ارز برای سفر چقدر است؟

در حال حاضر هزینه ارز مسافرتی سقف 500 یورو دارد. البته این هزینه به مسافرانی که به کشورهایی که ویزا دارند تعلق می گیرد. در صورتی که سفر به کشور مقصد نیاز به ویزا نداشته باشد، هزینه ارزی سفر به 300 یورو کاهش می یابد و سقف کارمزد ارزی سفر برای ترانسفر زمینی و ریلی نیز 300 یورو خواهد بود. گفتنی است، زائرانی که به عنوان مثال برای سفر اربعین شهریورماه امسال به دنبال ارز مسافرتی هستند، می توانند روی دریافت 300 یورو با نرخ مرکز مبادلات طلا و ارز حساب کنند.

شرایط دریافت ارز مسافرتی نشان می دهد که داشتن ویزا، پاسپورت و بلیط از جمله شرایط دریافت ارز مسافرتی است. ارز مسافرتی یکی از اقلام ارزی این سرویس است و متقاضیان آن باید قبل از رفتن به فرودگاه مراحلی را طی کنند. در مرحله اول متقاضی باید مدارک خود را آماده کرده و به همراه آن به صرافی های منتخب برود. سپس در صورت تایید مدارک متقاضی، با مراجعه به دفاتر منتخب (که در اینجا منظور خودپردازهای فرودگاهی است) ارز مورد نیاز خود را دریافت خواهد کرد.

تفاوت قیمت ارز آزاد و مسافرتی چیست؟

قیمت یورو برای متقاضیان ارز مسافرتی با نرخ اعلامی مرکز مبادلات طلا و ارز محاسبه می شود و در حال حاضر تقریباً 17 درصد کمتر از بازار آزاد است. به عنوان مثال اکنون که دستفروشان میدان فردوسی و چهارراه استانبول یورو را با قیمتی نزدیک به 54 هزار و 500 تومان می فروشند، طبق اعلام بورس ‘طلا و ارز’ قیمت یورو تقریباً 45 هزار و 350 تومان است. مرکز.

به این ترتیب تفاوت قیمت سفر و ارز آزاد برای کسانی که امکان دریافت سقف 500 یورو را دارند به چهار میلیون و 575 هزار تومان می رسد. زیرا دریافت کارمزد 500 یورویی 22 میلیون و 675 هزار تومان است اما خرید همین یورو در بازار آزاد 27 میلیون و 250 هزار تومان است.

تفاوت قیمت سفر و ارز آزاد برای فردی که فقط می تواند از سهمیه 300 یورویی استفاده کند حدود دو میلیون و 745 هزار تومان برآورد شده است. خرید 300 یورو به عنوان سهم ارز مسافرتی 13 میلیون و 605 هزار تومان است اما دلالان بازار آزاد برای فروش 300 یورو به قیمت آزاد 16 میلیون و 605 هزار تومان می گیرند.

تفاوت قیمت ارز آزاد و مسافرتی با توجه به اختلاف 9150 تومانی یورو رایگان و خدماتی 17 درصد برآورد شده است.

نحوه دریافت ارز مسافرتی

نحوه دریافت ارز مسافرتی از اسفندماه سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است. پیش از این مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را داشتند باید با ارائه مدارکی مانند بلیت، ویزا یا پاسپورت مهر شده به صرافی ها مراجعه می کردند و تا سقف تعیین شده دلار یا یورو از دولت دریافت می کردند. اما اکنون نحوه دریافت ارز مسافرتی تغییر کرده است.

از اسفندماه سال گذشته ارز مسافرتی در زمان پرواز برای متقاضیان صادر شده و از طریق دستگاه های خودپرداز بانک ملی مستقر در فرودگاه در اختیار مسافران قرار می گیرد.

روش دریافت ارز مسافرتی و روشی که از اسفندماه سال گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت، تعدادی از ایرادات و ایرادات روش قبلی را برطرف می کند. تا اسفندماه سال گذشته که ارز مسافرتی از طریق صرافی ها عرضه می شد، گزارش های زیادی مبنی بر جعلی بودن اسکناس از سوی متقاضیان به گوش می رسید یا برخی صرافی ها در بررسی ویزا و گذرنامه سخت گیری نمی کردند. اکنون با روش جدید رسیدن ارز مسافرتی به مسافران در فرودگاه و قبل از پرواز، بخشی از تقاضای کاذب دریافت ارز دولتی از بین می رود.

نحوه دریافت ارز مسافرتی به این صورت است که متقاضی پس از طی مراحل ثبت نام و ارائه درخواست ارز مسافرتی به بانک ها می تواند ارز مسافرتی را دقیقا در روز پرواز از دستگاه های خودپرداز فرودگاه دریافت کند. در مرحله اول متقاضی دریافت ارز مسافرتی باید شماره حواله یا شماره پیگیری دریافتی از بانک را در دستگاه خودپرداز وارد کند. در نهایت با وارد کردن کد ملی، هزینه رزرو و پرداخت شده از طریق دستگاه خودپرداز به متقاضی تعلق می گیرد.

منبع: آینده