مجازات واگذاری کارت بانکی چیست؟


مجازات تحویل کارت بانکی چیست؟

اقتصاد 24-شاید در چند روز اخیر پیامکی هم دریافت کرده باشید که در آن از دادن کارت بانکی خود به سایر افراد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری جلوگیری کنید. پیامکی که نسبت به نوعی کلاهبرداری هشدار می دهد که در سال های اخیر همواره قربانی آن بوده اما اخیرا بازار آن دوباره داغ شده است.

با وجود اینکه هشدارهای زیادی در مورد عواقب تحویل کارت های بانکی داده شده است، اما همچنان افرادی هستند که قربانی این کلاهبرداران می شوند. علاوه بر این با یک جست و جوی کوچک در اینترنت می توانید تعداد قابل توجهی از صفحات را بیابید که با شرایط عجیب کارت های بانکی دیگران را اجاره می کنند.

مجازات تحویل کارت بانکی

بررسی ها نشان می دهد که کلاهبرداران با روش های مختلف از جمله درج آگهی در فضای مجازی، وعده پرداخت میلیونی و اجاره کارت های بانکی مردم و انجام اعمال غیرقانونی با آن از ناآگاهی مردم سوء استفاده می کنند. این در حالی است که طبق قانون اگر شخصی کارت خود را به دیگری بدهد و وجوه ناشی از اعمال مجرمانه را در حساب بانکی خود نگه دارد یا حواله کند علاوه بر شریک جرم اصلی و مستوجب مجازات مقرر است. زیرا آن جرم O نیز محکوم به پولشویی است که مجازات آن با استرداد کلیه وجوه معامله شده به اضافه سود بانکی مقرر و جریمه یک چهارم مبلغ معامله است.

همچنین طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌ها، دارندگان کارت‌های اجاره و حساب‌های بانکی چه از طریق نمایندگی رسمی و چه از طریق تحویل کارت‌های بانکی به اشخاص دیگر، متهم به فرار مالیاتی هستند.

کاربردهای غیرقانونی کارت های اجاره چیست؟

کارت‌های اجاره‌ای را می‌توان در بسیاری از موارد استفاده کرد و مجرمان از آن برای پولشویی، فرار مالیاتی یا انجام فعالیت‌های غیرمجاز و غیرقانونی مانند قمار، شرط‌بندی و خرید و فروش مشروبات الکلی استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید: تعویض کارت بانکی با کارت سوخت در مرحله توسعه


از سوی دیگر، برخی مجرمان از این کارت‌های اجاره برای پولشویی از فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر، فعالیت‌های تروریستی، قاچاق کالا، حملات فیشینگ و سایر روش‌های سرقت کالا از اینترنت استفاده می‌کنند.

کلاهبرداری از طرف شرکت بازاریابی ارزهای دیجیتال

با کمی جستجو در فضای مجازی صفحات متعددی را پیدا کردیم که به منظور اجاره حساب و کارت بانکی ایجاد شده بود و برای بررسی بیشتر موضوع به یکی از این صفحات رفتیم و شرایط اجاره را جویا شدیم. کارت های بانکی

این صفحه خود را به عنوان یک شرکت بازاریابی ارز دیجیتال معرفی می کند که به هیچ سازمانی وابسته نیست، کارمندان خود را در روز اول کار استخدام می کند و حقوق می دهد.

این شرکت درباره نحوه انجام کار می‌گوید: «کسانی که به هر دلیلی از جمله زیر سن قانونی، محدودیت حساب، انسداد یا ایرانی نبودن نمی‌توانند سهم ارز خود را بخرند، به ما مراجعه کنند و ما انجام می‌دهیم. آنها و درصدی از این مبلغ را نیز به نیروهای ما می دهند.

این افراد همچنین اطمینان می دهند که در حال حاضر 1200 نفر دارند و زمان همکاری از طرف آنها دائمی است و نیروها می توانند تا زمانی که بخواهند به همکاری خود ادامه دهند.

10% درآمد صاحب کارت از هر واریز پول

در این صفحه در مورد هزینه های پرداختی برای اجاره کارت بانکی آمده است: “10% از هر پولی که به حساب شما واریز می شود متعلق به شماست که البته این 10% در مبلغ گواه لحاظ نمی شود. مبلغ اثبات نیز به گونه ای است که هر مشتری ابتدا مبلغی بین یک تا سه میلیون تومان برای سنجش اعتبار شما در مرحله اول به حساب شما واریز می کند و کمتر از نیم ساعت فرصت دارید تا این مبلغ را تسویه کنید.”


بیشتر بخوانید: رمز کارت بانکی خود را به فروشندگان ندهید


وی درباره مبلغ دریافتی برای اجاره کارت نیز گفت: یعنی 50 میلیون به حساب شما واریز می شود، 5 میلیون متعلق به شماست، شما می توانید در چهار هفته 50 میلیون خرید ثبت کنید و در یک هفته 20 میلیون کسب کنید، توجه داشته باشید که معاملات در روزهای اول کمتر است.”

ما هیچ تضمینی نداریم!

به طور عجیبی، در بخشی از درخواست ما، این صفحه به نحوه اعتماد آنها به اجاره دهندگان کارت اشاره کرد: «نیروهای ما برای استخدام از هزاران فیلتر و آزمایش عبور می کنند. از شما خواسته می شود مدارک خود را به همراه عکس ارائه دهید و در عین حال سایر روش های تایید نیز اجرا خواهد شد.

وی در این باره ادامه داد: یکی دیگر از راه های همکاری ما برای راستی آزمایی شما این است که با مبلغ بسیار ناچیزی در روزهای اول شروع به سنجش توان پرداختی و واکنش شما در تسویه حساب می کنیم که این مبلغ در هفته های آینده افزایش زیادی خواهد داشت. فراموش نکنید که هر چه پول بیشتری به حساب خود وارد کنید، سود بیشتری خواهید داشت.”

البته این شرکت در پاسخ به این سوال خبرنگار تجارت نیوز که چه تضمینی وجود دارد که کارت بانکی برای پولشویی یا سایر فعالیت های غیرقانونی استفاده نشود؟ گفت: ضمانت خاصی نداریم!

لزوم تقویت نظارت و مجازات کلاهبرداران

نکته تاسف بار اینجاست که این کلاهبرداران که البته خود را شرکتی بزرگ با 1200 کارمند می دانند و چنین شرایط مضحکی را برای کلاهبرداری از مردم می دانند، در فضای مجازی آزادانه فعالیت می کنند و به نظر می رسد نهادهای نظارتی در حال انجام اقدامات لازم برای مقابله با آن هستند. با آنها برخورد نکردند و به هشدار دادن به مردم اکتفا کردند.

درست است که آموزش و فرهنگ سازی می تواند در کاهش این نوع تخلفات موثر باشد، اما باید بپذیریم که عده ای هستند که در این شرایط اقتصادی کشور و چند میلیونی حاضرند کارت بانکی خالی خود را اجاره کنند. درآمدها و رهایی از فقر. به همین دلیل لازم است نهادهای نظارتی بر فعالیت آزادانه این کلاهبرداران نظارت بیشتری داشته باشند.

منبع: تجارت نیوز