صادرات یک درصدی ایران از مناطق آزاد/ عبدالملکی در اندیشه جهانی کردن مناطق آزاد!


صادرات مناطق آزاد

اقتصاد 24- دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور شامگاه چهارشنبه در برنامه تلویزیونی «صف اول» گفت: به دنبال بین المللی شدن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران هستیم، در حال مذاکره با 12 کشور هستیم و به یک نتیجه رسیده ایم. توافق با 4 کشور عمان، سوریه، ازبکستان و قزاقستان. مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در 18 ماهه نخست دولت سیزدهم 30 میلیارد دلار ارز غیرنفتی به کشور دادند.

معاون پژوهشی و آموزشی مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری با اشاره به تاریخچه مناطق آزاد در جهان خاطرنشان کرد: تاریخچه مناطق آزاد به قرن شانزدهم هجری قمری در آن زمان با اعطای برخی معافیت ها برمی گردد. برای بنادر، این واقعیت شروع به شکل گیری کرد. اما در سال 1888 اولین منطقه آزاد تجاری جهان در بندر هامبورگ ایجاد شد و منطقه آزاد در سنگاپور هنگ کنگ نیز قبل از جنگ جهانی شکل گرفت و آنچه در مورد منطقه آزاد فعلی با ظهور شانون در ایرلند پس از جنگ، جنگ جهانی دوم آغاز شد.


بیشتر بخوانید: بلاتکلیفی مناطق آزاد ایران بین برنامه ششم و هفتم توسعه


وی همچنین افزود: تجارت آزاد، تولید صادرات محور و سیاست مقررات زدایی سه محور اصلی در تشکیل مناطق آزاد است.

روزبهان با اشاره به تاثیر مناطق آزاد خاطرنشان کرد: با همه تلاش ها، مناطق آزاد در ایران با اهداف خود فاصله دارند. به عنوان مثال در شاخص صادرات، 75 درصد صادرات چین از مناطق آزاد این کشور است، اما این رقم در ایران یک درصد است و سهم مناطق آزاد از شاخص سرمایه گذاری خارجی در ایران نزدیک به 10 درصد است. مطابق با پیش بینی ها. با این وجود معتقدم ایده مناطق آزاد موفق است، اما باید پذیرفت که این ایده هنوز هدف اصلی خود را در کشور ما نشان نداده است.