فسیل نایابی که مبارزه یک پستاندار و دایناسور را نشان می‌دهد + عکس


فسیل های متعلق به دوران عهد 125 میلیون سال پیدا شده است. تجزیه و تحلیل دانشمندان نشان داد که این فسیل حاوی قطعاتی از یک پستاندار تنومند به اندازه یک گربه خانگی در حمله با دایناسور سه برابر آن است.

سی‌ان‌ان گزارش داد که فسیل‌هایی که در شمال شرقی چین پیدا شده‌اند، شامل یک گونه خزنده-پستاندار گورکن مانند و یک دایناسور گیاه‌خوار معروف به Psittacosaurus است. دیرینه شناس جردن مالون از موزه طبیعت کانادا درباره این فسیل گفت: این لحظه ای دراماتیک بود که پستانداران اولیه همزمان با دایناسورها زندگی می کردند.

برخورد دایناسورها و پستانداران باستانی

بازسازی فسیل یک هنرمند

مالون، همچنین یکی از نویسندگان مطالعه جدید، در مورد این فسیل گفت:

“پستاندارانی که در اینجا با آنها سروکار داریم یکی از بزرگترین نمونه های آن زمان هستند و ما در مورد حیوانی به اندازه یک گربه خانگی صحبت می کنیم. دانش ذاتی این است که تعاملات محیطی یک طرفه است؛ یعنی بزرگتر دایناسورها پستانداران کوچکتر را خوردند.” این نمونه نشان می دهد که پستانداران می توانند دایناسورهای بزرگتر را اگر به اندازه کافی گرسنه باشند حمله کنند. “

البته، این اولین فسیلی نیست که نشان می دهد پستانداران اولیه توانایی شکار دایناسورها را داشتند؛ در سال 2005، بقایای Psittacosaurus در معده یک پستاندار دیگر پیدا شد.

نمای فسیلی پستانداران کوچکتری را نشان می دهد که دنده های دایناسور را می جوند.

با این حال، آنچه در مورد این فسیل منحصر به فرد است این است که لحظه حمله یک پستاندار به دایناسور را نشان می دهد. مالون گفت که تعداد کمی از فسیل ها می توانند یک حیوان را در حال تعامل با حیوان دیگر یا رفتار شکارچیان منقرض شده نشان دهند.

مالون گفت که این فسیل تقریباً کامل در سال 2012 در استان لیائونینگ چین کشف شد. و به گفته وی، این دو موجود در جنگ جان باختند. به عبارت دقیق تر، پس از فوران، لایه ای از خاک آنها را مدفون کرد.