خودروهایی که راننده را به کشتن می‌دهند؛ از هیوندای اکسنت تا فورد موستانگ


IIHS خطرناک ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا را شناسایی کرده است. نام های آشنایی مانند کامارو، موستانگ و اکسنت در این لیست به چشم می خورد.

در ایران به دلیل عدم وجود جدیدترین خودروهای موجود در بازار و تولید محصولات تولید شده توسط خودروسازان غربی در دهه‌های قبل، به نظر نمی‌رسد که ایمنی مشکلی داشته باشد. با این حال، واضح است که در مناطق دیگر از جمله اروپا و آمریکای شمالی، خودروها قبل از ورود به بازار باید تست های جامعی را برای ارزیابی سطح ایمنی خود انجام دهند. به طور خاص، در ایالات متحده، مؤسسه IIHS به این کار مشغول است که اخیراً لیستی از خطرناک ترین اتومبیل ها را با شروع مدل 2020 تهیه کرده است. این لیست شامل خودروهایی از کلاس های کاملاً متفاوت است، از خودروهای ساب کامپکت گرفته تا خودروهای عضلانی.

خطرناک ترین خودروهای بازار آمریکا

دوج چارجر یکی از خطرناک ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا است

طبق گزارش IIHS، خودروهای عضلانی معروف فورد موستانگ، شورولت کامارو و دوج چارجر و چلنجر از خطرناک ترین خودروهای بازار آمریکا هستند. برآوردها نشان می دهد که احتمال صدمات جانی برای سرنشینان این خودروها بسیار زیاد است و این می تواند به عوامل متعددی برگردد، اما بی شک یکی از آنها این است که هر راننده ای توانایی کنترل قدرت و سرعت بالای موتورها را ندارد. از این ماشین ها

همانطور که IIHS اشاره می کند، تبلیغات رسمی این ماشین های عضلانی با هدف رانندگی پرخطر است. البته این تجربه رانندگی همهجانبه بخشی از ماهیت این محصولات است که خودروسازان از آن برای فروش موفق استفاده می کنند. علاوه بر این، بر اساس آمار این مؤسسه آمریکایی، هم راننده دوج و هم راننده یک خودروی دیگر در تصادفات مربوط به خودروهای دوج بیشتر از سایرین جان خود را از دست می دهند.

میتسوبیشی میراژ یکی از خطرناک ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا است

البته خودروهای عضلانی مانند دوج چارجر خطرناک ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا نیستند. در واقع، مینی ون هایی مانند شورولت اسپارک، میتسوبیشی میراژ و هیوندای اکسنت بیشترین مرگ و میر راننده را دارند. وانت های بزرگ مانند رام 3500 از جمله خودروهایی هستند که بیشترین تلفات را در بین رانندگان خودروهای جلویی در تصادفات ایجاد می کنند. حجم بالا، سرعت و وزن بالا و همچنین مانورهای تبلیغاتی نامناسب از جمله عوامل هستند.

چاک فارمر، معاون تحقیقات و آمار IIHS می گوید که به طور کلی خودروهای جدید نسبت به گذشته ایمن تر شده اند، اما هنوز تفاوت قابل توجهی بین سطوح ایمنی انواع مختلف خودروها وجود دارد. وی همچنین خاطرنشان کرد که در طول همه گیری کووید-19، افزایش قابل توجهی در تعداد تصادفات مرگبار ناشی از سرعت مشاهده شده است. این امر جایگیری خودروهای عضلانی را به عنوان یکی از خطرناک ترین خودروها در بازار آمریکا توجیه می کند.

رم 3500 یکی از خطرناک ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا است

البته خودروهایی که جزو خطرناک ترین خودروهای آمریکا هستند در ایران جزو کالاهای ایمن بالاتر از بازار محسوب می شوند. محصولاتی که قبلا ذکر شد به دلایل متعددی توسط استانداردهای ایالات متحده به عنوان خطرناک شناخته شده اند.