نمایی از افزایش قیمت خوراکی‌ها از سال ۱۳۹۹ تاکنون


بررسی اجمالی افزایش قیمت مواد غذایی از سال 2019

اقتصاد 24- با گذشت حدود دو سال از ورود دولت ریاست جمهوری و اجرای سیاست «تحلیل اقتصادی» وضعیت معیشتی مردم در کشور به مرز بحران رسیده است.

بر اساس داده های مرکز پژوهش های مجلس، نرخ فقر در یک دهه از 19 درصد به 30 درصد رسیده است. به عبارت ساده تر، طی ده سال گذشته حدود 11 میلیون نفر به جمعیت فقیر کشور اضافه شده است. بر اساس همین گزارش، میانگین مصرف گوشت قرمز در سال 1400 نسبت به سال 90 با کاهش 41 درصدی و مصرف مرغ در سال 1400 نسبت به سال قبل 10.5 درصد کاهش داشته است.

بررسی اجمالی افزایش قیمت مواد غذایی از سال 2019

آمار منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات نشان می دهد سرانه مصرف مرغ قبل از حذف ارز دولتی محصولات اساسی برای هر نفر حدود 32 کیلوگرم بوده که پس از گذشت یک سال از اجرای این برنامه میزان مذکور به حدود 26 کیلوگرم تبدیل شده است. و اکثر مردم برای تامین نیازهای پروتئینی خود به خوردن تخم مرغ روی آوردند.


بیشتر بخوانید: خانوارهای ایرانی تحت فشار 20 مالیات جدید


تورم لجام گسیخته در گروه مواد غذایی و آشامیدنی به حدی است که در اعداد و ارقام و داده های این مقاله نمی گنجد و در واقع با آمارهای ارائه شده توسط مراکز آماری در اسرائیل همخوانی ندارد و تنها در زمان خرید اما برای روشن شدن موضوع به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

تورم 285 درصدی در قیمت گوشت

قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در سال 1398 حدود 130 هزار تومان بود که این رقم در سال 1400 به 180 هزار تومان در بازار می رسید اما در حال حاضر بررسی های میدانی در شهرستان نشان می دهد که قیمت هر کیلو گوشت گوسفند بین 400 تا 500 هزار تومان است. که نسبت به خرداد 1401 177- درصد افزایش داشته است از طرفی در محاسبه درصد تغییر قیمت گوشت گوسفندی از 1400 تا 1402 با افزایش 285 درصدی در بازار مواجه هستیم.

لازم به ذکر است که مصرف گوشت قرمز در ایران در ده سال اخیر به طور پیوسته کاهش یافته و در پایان سال 1401 به 4 کیلوگرم رسیده است. به این ترتیب سرانه مصرف گوشت در ایران 17.1 درصد کمتر از مصرف سرانه جهانی

تورم 670 درصدی قیمت مرغ

با افزایش قیمت گوشت قرمز طبیعی است که مصرف گوشت سفید از جمله مرغ افزایش یابد اما بازار مرغ نیز از این افزایش قیمت در امان نماند و قیمت مرغ از ۱۳ هزار تومان در سال ۱۳۹۸ افزایش یافت. به حدود 100 هزار تومان در روزهای اخیر رسید.

تورم 592 درصدی قیمت برنج

برنج که روزگاری قوت غالب اکثر مردم ایران بود، تبدیل به یک کالای لوکس شده است، بسیاری از مردم دیگر حتی قیمت برنج ایرانی را هم قبول نمی کنند و آن را با برنج هندی و پاکستانی یا … جایگزین کرده اند. قیمت این محصولات خارجی برای برخی افراد به قدری بالاست که بسیاری این محصول کشاورزی را از سفره های خود حذف می کنند و به جای آن شروع به مصرف نان می کنند.

بر اساس بررسی ها قیمت برنج در سال 2019 حدود 26 هزار تومان بوده است اما این محصول در بهترین وضعیت بازار به قیمت 130 تا 180 هزار تومان می رسد.

افزایش 400 درصدی شیر

شیر که پایه اصلی تولید محصولات لبنی محسوب می‌شود و به عنوان یکی از مغذی‌ترین اقلام مصرفی در وعده‌های غذایی روزانه مردم توصیه می‌شود، به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است، قیمت یک لیتر شیر در سال 2019 از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شد. دولتی 6 هزار تومان اما این رقم در تابستان امسال در فروشگاه های لبنان 30 هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت ماهی تن، تخم مرغ، روغن، لوبیا، پنیر و سایر اقلام و حتی نان در این دو سال با افزایش هایی مواجه شد که در 4 دهه اخیر بی سابقه بوده است.

منبع: انتخاب