تاثیرات مهاجرت اقلیمی بر افزایش قیمت مسکن در گیلان


تاثیر مهاجرت اقلیم بر افزایش قیمت مسکن در گیلان

اقتصاد 24– یکی از اعضای هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه گیلان با بیان اینکه قیمت تمام شده مسکن در استان تابعی از هزینه مسکن در کشور است، اظهار داشت: با توجه به این موضوع، هزینه مسکن در استان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
دکتر نادر زالی عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهاجرت از سایر استان ها به استان و افزایش تقاضای خرید ساکنان خارجی بر قیمت آپارتمان در استان تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه گیلان در 2 تا 3 دهه اخیر درگیر چالش مهاجرت های اقلیمی بوده است، افزود: به دلیل مشکلات اقلیمی از جمله خشکسالی، گسترش ریزگردها به اکثر استان های جنوبی، کمبود آب و گرمایش هوا، شرایط زندگی اجتماعی و اقتصادی تغییر کرده و مردم ترجیح می دهند به مکان هایی که از نظر اقلیمی مساعدتر است مهاجرت کنند.

وی تصریح کرد: نسل جوان بدون توجه به تلاش، مسئولیت و دلبستگی به کشور، مانند نسل گذشته در مهاجرت و تغییر محل زندگی سختگیری نمی کند و راحتی مکان را برای تحمل شرایط سخت سرزمین مادری ترجیح می دهد، به همین دلیل مهاجرت ها در داخل کشور و بین استان ها در چند دهه اخیر به یک روند رو به افزایش تبدیل شده و در واقع به یک روند اجتماعی تبدیل شده است.
دکتر زالی ادامه داد: البته نوع مهاجرت به خارج از کشور بیش از آنکه یک پدیده اجتماعی باشد، به یک حس اجتماعی خودآگاه تبدیل شده که زمینه رسانه ای و اجتماعی دارد.

گیلان یکی از مهم ترین مقاصد مهاجران داخلی را از نظر آب و هوایی دانست و گفت: این استان مقصد مهاجرانی است که از نظر اقلیمی در مبدأ محدودیت هایی دارند و اولویت اول زندگی آنها در نظر گرفتن مطلوبیت ویژگی های جغرافیایی است نه اقتصادی; بنابراین مهاجرانی که به دلایل شغلی یا اقتصادی اولویت دارند، بیشتر به تهران و شهرهای بزرگتر مهاجرت می کنند، اما آنچه مشهود است این است که مهاجران استان گیلان، آسایش محل را به راحتی اقتصادی ترجیح می دهند.

مهاجرت به گیلان بازار مسکن این استان را تحت تاثیر قرار می دهد

وی شرایط گیلان و استان های شمالی را با سایر استان ها متفاوت دانست و گفت: این که این استان مقصد مهاجرت است، بازار مسکن را تحت تاثیر قرار می دهد و شاهد تقاضا و فشار مضاعف بر بازار مسکن شهرهای استان های شمالی و حتی روستاها هستیم و این نشان می دهد که شرایط بازار مسکن استان کویری گیلا با یک استان گرم به ویژه استان های گرم قابل مقایسه نیست.

دکتر زالی افزود: همچنین باید در نظر داشت که افزایش شدید قیمت آپارتمان در گیلان نیز تابعی از افزایش قیمت آپارتمان در کشور است و جهش قیمت آپارتمان به عوامل اقتصادی دیگری مانند قیمت تمام شده مصالح ساختمانی، دستمزد و تورم بستگی دارد.

وی ادامه داد: شاید بتوان ادعا کرد که طی 10 سال گذشته قیمت مسکن کمتر از بازارهای رقیب به ویژه ارز و طلا افزایش یافته است و طبیعی است که در شرایط خاص او عقب ماندگی های مسکن جبران می شود و بازارها به تعادل می رسند.
وی ادامه داد: در بیست سال گذشته قیمت طلا در کشور 200 برابر شده اما قیمت مسکن 100 برابر شده است. اگر مزیت های جغرافیایی گیلان و فشار افزایش تقاضا در بازار مسکن را به این موارد اضافه کنیم، می توان پیش بینی کرد که دهه آینده دهه پرتلاطمی در بازار مسکن گیلان خواهد بود.

یکی از اعضای هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه گیلان نیز به پیامدهای افزایش مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون که قیمت مسکن افزایش یافته سطح درآمدی صنف متقاضیان مسکن به اندازه افزایش قیمت ها نیست. بنابراین تقاضا با عرضه فاصله زیادی دارد و درآمد عمومی مردم توان رقابت با تورم و جهش قیمت کالاها را ندارد، بنابراین در کوتاه مدت رکود بر بازار مسکن که در حال حاضر در رکود است حاکم خواهد شد.


بیشتر بخوانید: آخرین قیمت آپارتمان در نقاط مختلف تهران


وی ادامه داد: به تدریج با تعدیل درآمدها و افزایش قدرت خرید مردم، بازار دوباره متعادل می شود و به حالت ثابت می رسد. چندین سال است که همینطور است و همین چرخه در چند دهه اخیر ادامه دارد.
دکتر زالی تصریح کرد: در واقع کارشناسان تخمین می زنند که بازار مسکن یک بازار سینوسی پنج ساله است، یعنی هر پنج سال یکبار چرخه سه گانه تورم، تثبیت و رکود تکرار می شود.

وی با بیان اینکه با مولفه های فعلی اقتصاد ایران احتمال می رود از سال 1404 دوباره بازار مسکن رونق بگیرد، گفت: طبیعی است که تا آن زمان سرمایه گذاران بتوانند از رکود استفاده کرده و سرمایه گذاری های لازم را برای تولید مسکن و معرفی آن به بازار در سال 1404 داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه به دلیل گرانی مسکن و عدم امکان زندگی مشترک خانواده ها، اجاره نشینی مشترک چند خانوار در حال تبدیل شدن به یک سبک زندگی روزافزون است و بیم شیوع این پدیده جدید وجود دارد، تصریح کرد: این موضوع در کشور ما در حال تبدیل شدن به سبک زندگی است که در درازمدت آسیب های زیادی را به همراه دارد، بنابراین این نیز موضوعی است که باید به آن توجه شود.

این کارشناس گفت: در سال 1384 گفته می شد که مسکن مهر می تواند مشکل مسکن را برای همیشه حل کند و در دهه آینده هیچکس به مسکن نیاز نخواهد داشت و آپارتمان های گران قیمت از بازار مسکن حذف می شود، اما تاکنون؛ بیش از 15 سال می گذرد و بازار مسکن تحولات بسیاری را تجربه کرده است که برخی از آنها به ویژه اخیراً در تاریخ بازار ملک در کشور بی سابقه بوده است.
وی معتقد است اکنون می توان به این نتیجه رسید که تا زمانی که دولت متولی مسکن در کشور باشد، بازار مسکن ساماندهی نخواهد شد.