محرومیت ۲ میلیون کارگر از مزایای قانون کار


حقوق کارگران

اقتصاد 24- بر اساس آخرین آمار ارائه شده در بهار 1402، 41.2 درصد جمعیت 15 ساله و بالاتر از نظر اقتصادی فعال بوده اند، یعنی در گروه شاغل یا بیکار بوده اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار 1401) 0.3 درصد افزایش یافته است.

طبق تعریف آماری، افراد دارای «کم کاری» شامل کلیه کارکنانی است که به دلایل اقتصادی از جمله رکود، پیدا نکردن کار با ساعات کاری بیشتر، خارج از فصل و به هر دلیلی کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می کنند و مایل و آماده انجام کارهای اضافی در هفته هستند. به عبارت دیگر، این افراد به دلایل مختلف باید کمتر از استاندارد هفتگی کار کنند. نوع فعالیت این افراد به عنوان اشتغال ناقص شناخته می شود.

با توجه به اینکه در ماده 51 قانون کار صراحتاً آمده است که مجموع ساعات کار مشمول این قانون در هر هفته نباید از 44 ساعت تجاوز کند، به همین دلیل اکثریت کارفرمایان کارگران نیمه وقت از ارائه خدمات و مزایای قانون کار و تامین اجتماعی به کارگران خود با این تفسیر که حداقل کار هفتگی باید 44 ساعت باشد، خودداری می کنند.


مشاهده اطلاعات بیشتر: ابلاغیه جدید وزیر کار درباره افزایش دستمزد کارگران


بر اساس آخرین آمار نیروی کار در بهار 1402، بررسی سهم جمعیت 15 ساله به بالا با اشتغال ناقص نشان می دهد که در بهار 1402، 8.3 درصد از جمعیت شاغل به دلایل اقتصادی (خارج از فصل، رکود کار، پیدا نکردن کار با ساعات کاری بیشتر و …)

نسبت اشتغال ناقص نشان می دهد که 8.3 درصد از جمعیت فعال 15 ساله و بالاتر، کم کار بوده اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بود. سهم مشاغل ناقص در بهار 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.4 درصد کاهش داشته است. در بهار 1402 حدود 2 میلیون و 9 هزار و 982 نفر بیکار بودند که این تعداد در بهار 1401 حدود 2 میلیون و 282 هزار و 321 نفر بود.

منبع: تسنیم