توسعه یک رابط مغز و کامپیوتر که در مجرای گوش قرار می‌گیرد


دانشمندان چینی یک رابط مغز و کامپیوتر (BCI) به نام SpiralE BCI ساخته اند که در داخل کانال گوش قرار می گیرد. این رابط از یک ماده منعطف ساخته شده است که به دلیل شکل مارپیچی خود در شنوایی اختلال ایجاد نمی کند. این دستگاه نسبت به گزینه هایی که نیاز به جراحی دارند کمتر تهاجمی است و نسبت به غیرتهاجمی مانند سربند یا کلاه قابلیت بیشتری دارد.

به گفته تیم دانشگاه Tsinghua، این مزایا آن را برای استفاده روزانه بسیار مناسب تر می کند. این ثابت می کند که می توان از دستگاه های قابل حمل طبیعی و ریز به راحتی استفاده کرد.

این فناوری می تواند به کاربر اجازه دهد تا افکار خود را به متن تبدیل کند، اشیاء دیجیتال را تنها با یک فکر کنترل کند یا حتی حافظه خود را گسترش دهد.

نمونه‌های دیگر تلفن‌های رابط مغز و رایانه از تلفن‌ها یا ضمائم سه بعدی استفاده می‌کنند. اما طراحی دو بعدی جدید را می توان بدون مسدود کردن محرک های شنوایی مورد استفاده قرار داد.

رابط کامپیوتر مغز در کانال گوش
تصویری از نحوه قرارگیری رابط جدید مغز و کامپیوتر در داخل گوش

مزایا نسبت به رابط مغز و کامپیوتر Nuralink

دستگاه Neuralink نوع دیگری از BCI است که به صورت تراشه در مغز خوک ها و میمون ها استفاده شده است. هدف از این فناوری ایجاد یک جریان کامل داده به مغز است.

Neuralink اخیراً تأییدیه FDA را برای آزمایشات بالینی انسانی دریافت کرده است.

با این حال، برخلاف Neuralink، این نوآوری جدید برای نصب نیازی به روش‌های تهاجمی مانند جراحی یا تزریق سوزن‌های ظریف ندارد. به این ترتیب دانشمندان آن را نسبت به رقبا برای کاربردهای روزمره مطلوب تر می دانند.

طبق گزارش انجمن سلطنتی 2019، فناوری‌های رابط مغز و رایانه می‌توانند دنیای پزشکی و در نهایت نحوه تعامل ما با فناوری و با یکدیگر را متحول کنند. با این حال، در مورد مسائل اخلاقی مانند استقلال، حریم خصوصی و دسترسی برابر نیز هشدارهایی وجود دارد.

تیم چینی اطلاعات بیشتری در مورد در دسترس بودن تجاری محصول خود، سایر مزایای آن نسبت به ایمپلنت های جراحی یا قیمت احتمالی ارائه نکردند.