شورای رقابت: قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نمی‌کند


قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نمی کند

اقتصاد 24-شورای رقابت در مصوبه 5 ماده ای خود قیمت جدید خودروهای مونتاژی را تشریح کرد.

شورای رقابت امروز در آخرین تصمیم خود اعلام کرد:

1- قبل از ورود شورای رقابت و به رسمیت شناختن انحصار بازار خودرو، قیمت گذاری محصولات تولیدی مونتاژکنندگان خودرو بر اساس تصمیمات هیئت مدیره شرکت خودروسازی با در نظر گرفتن انحصاری که ایجاد شده بود. در بازار خودرو بازاری که اساساً به دلیل قوانین و مقررات حاکم بر بازار بود، قیمت‌های بسیار بالاتری را نسبت به مصوبات شورا (به صورت فروش مستقیم یا بورس) به مشتریان ارائه می‌کردند.

۲- حفظ، تداوم و تحقق تولید که یکی از ارکان اصلی شعار سال مقام معظم رهبری است، مستلزم ایجاد انگیزه برای ادامه تولید بر اساس برنامه های ارائه شده و رفع مشکلات بر اساس موارد فوق است. -هدف ذکر شده و یا عدم سوددهی یا تحمیل زیان، در هر صورت این مرحله تولید را که عمدتاً توسط بخش خصوصی انجام می شود، به خطر می اندازد و متوقف می کند.

3- اصلاح قیمت ها بر اساس نظر خودروسازان نبوده، بلکه صرفاً بر اساس بررسی اسناد و مدارک و اطلاعات حسابداری، صورت های مالی بررسی شده و نهایی شده توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده و تایید شده توسط حسابرسان قانونی می باشد. ، تخصصی و مرجع حاکم بر محاسبه قیمت. در حال حاضر برخی از شرکت‌های تولیدی برای قیمت‌های بالاتر از آنچه شورای رقابت اعلام می‌کند، درخواست می‌کنند، اما تنها درخواست‌های مبتنی بر مدارک مورد تایید سازمان‌های مذکور ملاک این اقدام است.

4- قیمت های مصوب شورای رقابت در جلسه 584 نسبت به قیمت های مورد استفاده شرکت های خودروسازی کاهش یافته است که به وضوح در بازار خودرو محسوس است و پیش بینی می شود با تداوم تولید و افزایش عرضه و افزایش عرضه ادامه یابد. اجرای برنامه واردات مورد نیاز مجلس و دولت مصوب شورا در چارچوب بخشنامه 543 بر حفظ ثبات در بازار فعلی تاکید و نظارت دارند.

5- شورای رقابت از کلیه بررسی های کارشناسی و فنی با هدف مبنای و دلایل افزایش قیمت محصولات تولیدی مذکور و اقداماتی که منجر به رقابت پذیری بازار خودرو و رفاه حال مصرف کنندگان می شود استقبال می کند و همواره حمایت می کند. سیاست ها و برنامه های شورای رقابت رئیس جمهور و دولت

بر اساس این گزارش، این سوالات در حالی مطرح می شود که هیئت مسابقه قیمت های جدید خودروهای مونتاژی را در تاریخ 26 تیرماه اعلام کرد. رئیس جمهور عصر دوشنبه خواستار بررسی و اصلاح روند افزایش قیمت خودروهای مونتاژی شد.

منبع: ایسنا