قوانین ورود خودرو گذرموقت به کشور تغییر کرد؛ افزایش مدت تردد به 5 ماه


طی چند ماه گذشته شاهد ورود تعداد زیادی خودروی تفریحی به کشورمان بوده ایم. امروزه بسیاری از علاقه مندان به خودرو به دلیل محدودیت های وارداتی، این روش را برای استفاده از خودروی مورد علاقه خود انتخاب کرده اند. با توجه به استقبال گرم مصرف کنندگان از این روش، گمرک شرایط دسترسی به خودروهای موقت را تسهیل کرده و آن را از 3 به 5 ماه افزایش داده است.

بخشنامه جدید گمرک شرایط ورود خودروهای دارای پلاک موقت را برای گردشگران و سرمایه گذاران خارجی، ایرانیان مقیم خارج از کشور، مسافران غیرایرانی و ساکنان مناطق آزاد تسهیل می کند. بر اساس بخشنامه جدید گمرک، این دسته از افراد می توانند به مدت پنج ماه خودروی موقت وارد کشور کنند. تا این زمان واردات موقت خودرو برای این افراد دو تا سه ماه بود. متقاضیان برای تمدید حضور خودرو در ایران باید تاییدیه گمرک را کسب می کردند تا خودروی آنها سه ماه دیگر اجازه تردد در داخل کشور را داشته باشد.

بر اساس ابلاغیه گمرک بخشنامه جدید آنها با هدف رفع فساد و انحصارطلبی منتشر شده است. بنابراین متقاضیان می توانند از ابتدای ورود خودروی موقت به کشور، گواهینامه رانندگی پنج ماهه دریافت کنند.

بخشی دیگر از این بخشنامه مربوط به کشور مبدا خودروهای وارداتی موقت است. تاکنون تنها خودروهای تولید شده در برخی کشورها توانسته اند با پلاک موقت وارد ایران شوند. با بخشنامه جدید گمرک این محدودیت به طور کامل رفع شده است. بر اساس این بخشنامه مهلت های قانونی داده شده قابل تمدید نخواهد بود و از تخلفات احتمالی جلوگیری می شود.